2013. feb 27.

Magyarország közlekedésbiztonsága 2012-ben

írta: surgeon
Magyarország közlekedésbiztonsága 2012-ben

A mai nap tartottak sajtótájékoztatót a közlekedési balesetek 2012-es alakulásával kapcsolatban.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján a 2012. évi baleseti statisztikai adatok azt mutatják, hogy hazánkban a személy sérüléses közúti közlekedési balesetek, valamint a halálos áldozatok száma tovább csökkent.

A rendelkezésre álló adatok szerint 2012-ben összesen 15 174 személy sérüléses közúti baleset történt, 4,1%-kal kevesebb, mint 2011-ben (15 827). Továbbra is javuló tendencia mutatható ki a halálos, a súlyos és a könnyű sérüléses közlekedési balesetek számában. A halálos kimenetelű balesetek száma 3,9%-kal csökkent (563-ról 541-re), a súlyos sérüléses balesetek számában 3,79%-os (4 527-ről 4 355-re), míg a könnyű sérüléses balesetek esetében 4,27%-os csökkenés tapasztalható  (10 737-ről 10  278-ra).

A közúti közlekedésbiztonság terén a balesetben meghalt személyek száma jelenti a legfontosabb tényezőt, a közösségi és a nemzeti közlekedéspolitikai koncepciókban kivétel nélkül ez az első helyen kiemelt értékelési mutató. A közúti közlekedési baleset halálos áldozatainak száma 33-mal - 638 főről 605 főre esett vissza, a csökkenés mértéke 5,17%.   

kozlekedesijog.hasznalni.png

Az ittasan okozott személy sérüléssel járó közúti közlekedési balesetek számában kismértékű növekedés tapasztalható, a 2011. évi 1 645-tel szemben 2012-ben 1 695 olyan baleset történt, amelynek okozója ittas volt. Ennek megfelelően az ittas állapotban okozott balesetek aránya 10,4%-ról 11,17%-ra nőtt. 

Az elmúlt évekhez képest a közlekedési balesetek kiváltó okai arányukban nem változtak. A személyi sérüléssel járó balesetek 28,8%-ának hátterében a sebesség nem megfelelő alkalmazása áll (4 373 baleset), az elsőbbségi jog megsértése miatt 3 412 baleset (22,5%), a kanyarodási szabályok megszegése miatt 3 333 baleset (22%) történt.

A közúti balesetek túlnyomó részét, mintegy 57,7%-át a személygépkocsi vezetők okozták. A tehergépkocsi vezetők a balesetek 9,6%-ának, az autóbuszvezetők az összes baleset 1,3%-ának az okozásáért felelősek. A segédmotoros kerékpárosok és a motorkerékpárosok összesen a balesetek 9,8%-át okozták (1 489 baleset), 3,1%-kal kevesebbet, mint a kerékpárosok. 

A forgalomban való jelenlétükhöz mérten kifejezetten magas a kerékpárosok aránya a balesetet okozók körében (1 963 baleset→12,93%). Ez a szám az elmúlt két évtized legmagasabb arányszáma. Az elmúlt 5 év tekintetében folyamatos emelkedés tapasztalható (9,13%-ról 12,93%-ra). A 2012-ben meghalt személyeknek közel 15%-a kerékpáros volt (ez az arány 2008-ban 10,9% volt).

logo másolata.jpg

Az elmúlt évben végrehajtott ellenőrzések tapasztalatai azt mutatják, hogy a kerékpárral közlekedők közül sokan nincsenek tisztában a rájuk vonatkozó alapvető közlekedési szabályokkal, és gyakran szándékosan hagyják figyelmen kívül a közúti jelzéseket (pl. tilos jelzésen haladnak át). A kerékpárosokat érintő közlekedési balesetek bekövetkezésének másik kiemelt oka a kerékpárt vezető személy ittas állapota, amely 2012-ben tovább emelkedett, elérte a 28%-ot, a 2011. évi 21%-kal szemben.

A gyalogosok a közúti balesetek 6,19%-át idézték elő, a gyalogosok részvételével bekövetkezett balesetek összes személy sérüléses balesethez viszonyított aránya 2012-ben 1%-kal nőtt.

2012-ben a halálos kimenetelű közúti baleseteken belül a halálos gyalogos balesetek aránya elérte a 28%-ot, ilyen magas értéket az utóbbi 10 évben nem tapasztalhattunk.

A halálos balesetek áldozatai a legtöbb esetben a gépkocsivezetők, illetve utasaik voltak. Rajtuk kívül e tekintetben leginkább a gyalogosok, illetve a kerékpárosok érintettek.

Forrás: police.hu

Szólj hozzá

baleset közlekedésbiztonság közlekedési baleset közúti közlekedési baleset közlekedési baleset 2012 személy sérülés