Büntetehetik a segédmotorosokat
Megint szóba került, hogy Magyarországon is rendszámot raknak a kismotorokra. A váltózás akár 4-500 ezer járművet is érinthet, a regisztráció még a húszezer forintos Babettára is tízezer forintba kerülhet, ha ősszel megszavazza az Országgyűlés. Lázadni fognak a robogósok, vagy csak kevesebb lesz a lopás?
Legutóbb 2009-ben merült fel, hogy az mégsem járja, hogy van Magyarországon néhány százezer gépjármű, melyeket gyakorlatilag nem látnak a hatóságok. A segédmotorokról van szó. A segédmotoros kerékpár motorja ötven köbcentinél nem nagyobb, legnagyobb tervezési sebessége negyvenöt kilométer óránként, de sík uton negyvennél gyorsabban nem megy, és nem is mehet. És sokan minden szabályt megsértenek vele, amit csak lehet. Ezúttal az Origo.hu kérdéseire válaszolva árulta el a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, hogy leporolták a régi terveket és hamarosan minden kismotorral rendszám kerülhet.
A szigorú megkötésekért cserébe eddig semmilyen regisztrációs kötelezettsége nem volt a tulajdonosoknak. Az ötven köbcentis robogóhoz és motorhoz itthon nem kellett forgalmi engedélyt váltaniuk, műszaki vizsgára járniuk és nem volt rendszám sem. Az éves kötelező biztosítás az egyetlen kötelezettség, körülbelül háromezer forintért és persze kell legalább egy autójogosítvány is. A gépjárművel való közlekedés legolcsóbb módja a kismotor, vagy segédmotor, melyet sokan jellemzően a robogókkal azonosítanak, tévesen.
Amikor egy Magyarországhoz hasonló helyen alakítanak ki efféle feltételrendszert, érdemes fejben azonnal kifordítani az összes elemét, mert itthon ez a szokás. Akinek van egy kisrobogója, vagy kistestű motorkerékpárja, a világ királyának érezheti magát a városi forgalomban.
Ugyanúgy használhatja a buszsávot, mint 2010-óta minden egyéb motoros, mindenhol elfér, közterületen ingyenesen parkol és ha nem akarja, nem kell betartania a közlekedési szabályokat. Sokan nem akarják, bár nyilván nem mindenki. A robogósok közt teljesen általános, hogy nem állnak meg, ha pirosra vált a lámpa, nem tartják be az ostobán alacsony sebességhatárt, sőt, egyáltalán semmilyen egyéb előzésre, kanyarodásra vonatkozó szabályt sem vesznek figyelembe. A mai robogók zöme, de még egy egészséges Simson is gyorsabb, ha nincs benne fojtás. Ez az első, amit az átlagos felhasználó kivetet a vásárlás után.
Ha szabálytalan robogósokat nem üti el egy autó, vagy nem fogja meg őket egy rendőr, később lehetetlen bizonyítani a szabálysértést. Rendszám híján csak annyi marad meg az egészből, hogy egy valamilyen színű valamilyen motorkerékpár, illetve robogó vezetője a saját törvényei szerint közlekedett. Ez a szerencsésebb eset, de van egy másik. Amikor ez a valamilyen színű motor egy fehér enduró, mellyel az éj leple alatt megérkezik egy fekete motoros ruhás illető a Béke úti ipari kamerákhoz, majd elhelyez egy csomagot a CIB bankfiók előtt, elegánsan visszaül a nyeregbe, elhajt, majd kisvártatva levegőbe repül a bank teljes utcafrontja.
Kevés kockázattal megteheti, hiszen a rendőrség tán még ma is ott tart, ahol a bankrobbantás utáni első napon. Tudja a motor színét és jellegét, vagyis, hogy terepmotor, illetve azt, hogy egy ember vezette, akinek a nyakán van a feje, és földig érnek a lábai. Az ilyen bűncselekmények megelőzéséhez is jól jöhet a rendszám, hiszen ha minden gépjármű rendszámköteles, elvileg minden olyan gépjárművet kiszedhetnek majd a forgalomból, amelyen nincsen rendszám. Ma ez fel sem tűnik.
Szavazók százezreiről van szó, de ha ezúttal nem hátrál meg a hatalom, és tényleg bevezetik az unió országainak zömében régóta létező segédmotor-regisztrációt, az nem csak a magyar közlekedési morálon javíthat és nem csak a következő bankrobbantó dolgát nehezíti meg. Ha a központi járműnyilvántartó minden kételyem ellenére tényleg alkalmas lesz gyorsan befogadni több ezer, eddig semmilyen nyilvántartásban nem szereplő új típust, és ezek összes műszaki paraméterét, azzal mindenki nyerhet, aki nem az illegalitásra optimalizálja az életét.
A közlekedési jogra szakosodott Székely Ügyvédi Iroda munkatársának Dr. Janklovics Ádámnak a megjegyzése a bevezetendő kötelező rendszámmal kapcsolatban:
A közúti közlekedési szabályok mindenkire vonatkozik, aki a forgalomban részt vesz. Rendszám nélkül a tetten érés esetét kivéve lehetetlen a bizonyítás legyen szó apró szabálysértésről, vagy komolyabb balesetről, ha a robogós a helyszínt elhagyja.
Statisztikai adatok bizonyítják, hogy az elmúlt pár évben ugrásszerűen növekedett a robogósok száma országosan. Ezzel egyenes arányban nőt azok száma is akik a KRESZ szabályait semmibe veszik, mondván úgysem tudják, hogy a szabálysértésről szóló csekket kinek címezzék, hiszen nincs rendszámom.
A legtöbb európai országban van egyedi azonosító (rendszám) a motorokon, függetlenül attól, hogy mekkora a teljesítménye.
A kötelező rendszámmal kiszűrhetők azok a motorok, amelyek ugyan 125 ccm-es, de eddig nem vizsgáztatták le őket, mert a tulajdonosának nincs A kategóriás jogosítványa.
Sok segédmotoros vezet ittas, hiszen rájuk kevésbé "vadászik" a rendőrség.
Nyerhetnek, akik eddig joggal féltek, hogy ellopják az ötvenes robogójukat és a rendőrség gyakorlatilag nem keresi nagyobb erőkkel, mint egy mobiltelefont. Nyerhetnek azok az autósok, akiknek sodorta már le visszapillantó tükrét egy sorok közt csalinkázó robogós, aki szó nélkül elhajtott a helyszínről. És végül, nyerhetnek azok is, akik remélik, hogy a kismotorok rendszámához komolyan vehető műszaki vizsga is tartozik majd. A mostani helyzetben tényleg csak a tulajdonos józan belátásán múlik, hogy nem működő fékkel vagy nem működő lámpával robogózik-e. Nálunk fájóan kevés dolgot szabad az emberek józan belátására bízni. Ezt például nem.
Vesztesek is lesznek. A több százezer rendszám nélküli kistestű motor és robogó közt felfoghatatlanul sokat csak méretük alapján mernek ötven köbcentisként használni. Ezek sokszor valójában százhuszonöt köbcentisek, vagy még nagyobbak, tehát elvileg mindig is rendszámkötelesek voltak. Csakhogy, ha rendszámoznák őket, motorjogosítvány is kellene a vezetésükhöz. Legalább egy gyorsított eljárásban megszerezhető A1-es korlátozott engedély (vagyis a B125), melyet részben a Totalcar népi kezdeményezése nyomán vezettek be három éve, kevés eredménnyel. Kell hozzá korábban szerzett autójogsi, de úgy nem drága, negyvenezer forintból megszerezhető. Ha van hozzá legalizált motor vagy robogó, azzal utast is lehet szállítani és nem kell mindenhol negyvennel szerencsétlenkedni. Az amúgy életveszélyes a mai forgalomban.
Akiknek kényelmes a mostani katyvasz, mert a rendőr úgyem tudja bizonyítani, hogy hamis ötvenes papírokkal nyomul, az kemény őszre, de inkább jövő tavaszra készülhet. Úgy képzelem, két választás lesz. Vagy leteszi a gépet örökre, eladja bontottként, ilyesmi, vagy beáll a sorba a hivatalnál a valódi ötven köbcentisek tulajdonosaival együtt. Kérdés az is, hogyan lehet majd regisztrálni egy eddig származási papírok nélkül használt robogót, vagy motort és mi lesz azokkal, akik nem tudják felmutatni a kintről használtként behozott járművük eredeti okmányait? Lehet, hogy a valódi ötven köbcentiseket olcsón lehet majd rendszámosítani, de egy százhuszonötöst, mai áron körülbelül 70-100 ezer forintért helyeznek forgalomba. Az ár az évjárattól függ. Nevetségesen sok ez, tehát hamár úgyis a megszerelik a rendszert, esetleg reális szintre csökkenthetnék a motorok regisztrációs adóját, merthogy odafent senki nem zavar, hogy évek óta annyi regadót kell fizetni egy százhuszonötös motorért, mint egy közepes méretű autóért.
És vajon lesz rendszáma azoknak az ötven köbcentinél nagyobb gépeknek is, amelyeket soha nem helyeztek még forgalomba, mert itthon vette őket valaki újonnan és nem kért rá rendszámot a márkakereskedésben? Csak a szólok, hogy a mai szabályok szerint ez lehetetlen a környezetvédelmi előírások miatt.
Rettentesen hosszú sorokra és sok bosszúságra számítok, sajnos. Ezekre a kérdésekre egyelőre nincs válasz, de feltételezem, rászánják a nyarat a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál, hogy kitaláljanak valamit. Az új járműadatbázis felépítésében segíthetnek a motorimportőrök, de így is brutális meló lesz. A kínai kismotorok tömegéhez nem tartozik importőr, az egykori simsonos bácsik ma barkácsáruházban vesznek robogót, sokszor európai homologizáció és bármilyen műszaki dokumentáció nélkül, katasztrofális minőségben.
Mai ismereteink szerint egyébként a regisztrációs adót is meg kell fizetni majd a forgalomba helyezés után. Ennek alapösszege egy 50 köbcentis vakarcsra 20 ezer forint, de ez az idő előrehaladtával csökken. Egy ötévesé 8800, a tízévesé 4200, a tizennégy éves kisrobogó regadója pedig 2000 forint.
Tudom, nyűgös dolgok ezek és sajnos a várható tízezer forint körüli költség éppen azokat sújtja majd, akik számára ünnep, ha havonta egyszer teletankolhatják a 30 ezer forintért vett Babettát. Szurkolok nekik, hogy legyen valamilyen szociális szempont is, hiszen tudom, sokszor éppen a jármű léte, vagy nemléte dönti el a sorsukat.
Pedig robogózni nem csak akkor jó, ha az ember szegény. Rengeteg esetben jobb, mint az autó. Sokan nem is tudják elképzelni, mennyivel lazább az élet, ha az ember mindenhová időben érkezik, alig költ közlekedésre és még jól is érzi magát, miközben egy ilyen kistestű gépet irányít. Egy jó ötvenest nem nehéz vezetni, ráadásul egy ötven köbcentishez elég a meglévő autójogosítvány is. A baleseti statisztikák is javulhatnának, ha egyre több autós-robogós lenne köztünk.
Akárhogy is nyomják át ezt a törvénymódosítást, erdekessé akkor válik majd a nagy regisztrációs nekibuzdulás, amikor felbukkan az úton az első, szabályosan közlekedő ötven köbcentis jármű, a hátsó sárvédőjén rendszámmal. Ha kérhetem, gondolkodjanak sokat a hivatalok, mielőtt izomból oldják meg a feladatot. Az ügyben feltett kérdéseinkre az NFM azt a tájékoztatást adta, hogy a robogórendszámokkal legkorábban ősszel foglalkozhat az Országgyűlés, és a tárca olyan megoldáson dolgozik, amely kevesebbe kerül majd az érintetteknek az előzetes kalkulációkban szereplő 15-20 ezer forintnál.
Akárki fizeti is majd a 3-500 ezer kismotor rendszámosításának valódi költségeit, a hazai rendszámtáblák kizárólagos gyártója a Plaket Kft. máris dörzsölheti a tenyerét. Hamarosan gigamegrendelést kaphat az államtól.